Üzemanyag megtakarítás
Napról napra egyre magasabbra szökik az üzemanyagok ára, mely azt eredményezi hogy sokan nem is használják járművüket, látható jelei vannak az utakon, hogy csökken a forgalom, de van aki nem tudja ezt megtenni, ha pl munkaeszköz a jármű, de van megoldás, szakszerű motoroptimalizálással (chiptuning) a fogyasztás csökkenthető jelentős mértékben, motortól és vezetési stílustól és helytől függően 8-15% megtakarítható.
Sokaknak ez elképzelhetetlen, pedig igaz!
Az erősebb motornak ugyanazon tömeg mozgatása, megegyező útviszonyoknál kisebb terhelést jelent, kisebb terhelésen a fajlagos fogyasztás jobb és ezt bizony észre fogjuk venni tankolásnál!
Sok autós panaszkodik hogy kis motorja sokat fogyaszt, igen, mert mindig a jármű teljesítmény és tömeg arányát kell nézni, kis motor folyamatosan erőlködni fog és sokat fog fogyasztani, ugyanezt a tömeget egy erősebb (nagyobb) motor könnyedén mozgat és alacsony lesz a fogyasztása is, ezt érjük el a motoroptimalizálással is, mert motortól függően 8-25% a teljesítmény növekedése.
A chiptuning (motoroptimalizálás) esetén mindig csökken a fogyasztás, csak a extrém verzióknál lehet ettől eltérés, tehát a tuning nem csak a vezetési élményt sokszorozza meg, de zsebünkre is “gondol”!
A fő kérdés melyet minden ügyfél feltesz, hogy a gyár miért nem chiptuning-al árulja az autókat, miért nem használja ki a gyár ezt a lehetőséget, hogy növelje a motorok teljesítményét.
A válasz nagyon egyszerű, kihasználja a lehetőséget, de 2-3 évente ad ki egy módosítást a motorokra, legtöbbször apró változások az alkatrészekben, és a motorvezérlő programjának módosításával éri el az “új” motor nagyobb teljesítményét, természetesen drágábban árulják az előző motorverzióhoz képest akár sok százezer forinttal.
A fentiek megfigyelhetőek minden autómárkánál, példaként említeném a VW csoport 1.9 TDI motorját, melyet 7 verzióban adtak ki több mint 15 év alatt.
Sosem adnak ki olyan motort ami tartalék nélkül, csúcsra van tervezve, mindig nagy tartalékkal adják ki a motorokat, hogy a különböző vezetési stílusoknak is megfeleljen hosszú időn keresztül.
Ezt a tartalékot használjuk ki, de természetesen ennek csak tört részét, hogy a motor élettartama ne változzon.
A motor működésért a motorvezérlő a felelős, általánosan használt nevén ECU (electronic control unit), az egy mikroszámítógép ami a motoron lévő érzékelőkből és az autó többi elektronikájából érkező adatoknak/jeleknek megfelelően vezérli a motort, pontosabban az injektorokat, turbót stb.. Az ECU-ban lévő vezérlőprogramot módosítjuk a chiptuning során, az igényeknek és lehetőségeknek megfelelően.
A chiptuning menete a következő:
- Első lépés a vezérlőszoftver kiolvasása és arhíválása, mely különböző a vezérlő típusától és korától függően:
- 2000 elött nem volt lehetőség a szervízcsatlakozón (OBD) keresztüli kiolvasásra, ezért a motorvezérlő memóriáját kiemeljük és programozó készülékben olvassuk ki a programot.
- 2000 után a legtöbb autóból kiolvasható megbontás nélkül a vezérlőprogram OBD csatlakozón keresztül, vannak kivételek a mai napig is, ilyen pl: a BDM az ECU rendszercsatlakozóján történő olvasás
- A következő lépés a program módosítása pontosabban az optimalizálás, mindig az autó saját programjából indulunk ki és egyedi beállítás készül, mely figyelembe veszi az esetleges igényeket és a motor futásteljesítményét. Több féle optimalizálási jelleg létezik mint:
- Utcai verzió, “normál chiptuning”, az esetek 99%-a ez a verzió:
- Szívó motorok 10-15% (LE és Nm)
- Turbós motorok 20-30% (LE és Nm)
- Utcai extra, a normálnál erősebb verzió, (csak saját felelősségre)
- Épített autók, minden esetben egyedi lehetőségek.
- Az utolsó lépés a kész program visszatöltése a vezérlőbe, a kiolvasással megegyező tecnológiával.
A teljes beavatkozás általában 2-3 órát vesz igénybe, de vannak autók amelyek többet igényelnek.
Az optimalizálás után autónk:
- jobban gyorsul, nyomatékosabb
- rugalmasabb, kevesebbet kell váltanunk
- nem kell visszaváltani emelkedőn
- alacsonyabb fordulatszámról húz, nem kell pörgetni a motort
- turbólyuk effektus csökken
- fogyasztás csökken 5-15%-al (a tehergépjárművek többnyire ezért kérik a motoroptimalizálást), az erősebb motor a változatlan tömeget könnyebben mozgatja, kisebb terhelésen jár a motor, így fogyasztása javul
ami nem változik:
- az összes azonosító és hibakód változatlanul kiolvasható a szervizben
- semmilyen hibakódot nem okoz a beavatkozás
- a motorvezérlő frissíthető a szervizben
Sok “tuning műhellyel” ellentétben a kiolvasott tartalmat nem küldjük sehova, mert a szaktudás, a 20 év tapasztalata és a legfejlettebb eszközök segítségével lehetőség van arra, hogy a megrendelő igényei szerint minden program helyben készüljön!
Vagyis pontosan tudjuk, hogy mi kerül az Ön autójába!