Keresőmarketing, avagy a web finomhangolása
A webkereső az internet kapuja. Túlnyomó többségük csak információt szerezni, tájékozódni akar, hatvanöt százalékukat a programok érdeklik, egyötödük viszont vásárlási céllal érkezik. Csak a Google-on 2,37 millió honfitársunk fordult meg az egy hónapos felmérés időtartama alatt, ezt követte a Yahoo! majdnem nyolcszázezer netezővel, és utána következtek a piac kisebb résztvevői.
A keresőmarketing az online marketing egyik formája, amely azzal foglalkozik, hogy az oldalakat jelenlétét növelje, javítsa a keresők találati oldalain. A cél az első tíz találatba kerülés, de a keresőmarketing valódi Szent Grálja elsőnek lenni az igazán fontos keresőszavakra.
A keresőmarketingnek két fő területe van. Az egyik a keresőoptimalizáció (SEO, search engine optimization), ami az oldalak szövegének, struktúrájának módosításával javítja a keresőbeli pozíciót. A másik a keresők találati oldalán vásárolt szponzorált találatokkal serkenti az átkattintásokat, és bár mindkét irányzat kulcsszavakkal dolgozik, működési módszerük jelentősen eltér.
Zsonglőrködés a szavakkal
Az optimalizálás lényegében annyiban áll, hogy a SEO szakemberek átírják a honlapok szövegét, hogy a keresett és hasznos kulcsszavak hangsúlyos helyeken szerepeljenek. Fontosak a szövegek címei és alcímei, kiemelt figyelmet kap a szöveg első pár mondata, hiszen ez a szöveg a találati oldalon is megjelenik. Lényeges, hogy a weboldal címe is tartalmat hordozzon, tipikus hiba az "Üdvözöljük cégünk honlapján!" fordulat, amely csak arra jó, hogy előkelő helyen szerepeljünk a keresőkben az üdvözöljük keresőszóra.
A jól végrehajtott SEO eredménye, hogy az oldal feljebb kerül a keresők találati listáján, több látogatót kap, és ezáltal több bevételt termel. Ehhez viszont az kell, hogy a választott kulcsszavak olyanok legyenek, amiket az oldalt elérni vágyók valóban használnak
A másik része a keresőmarketingnek a keresőkben való hirdetés. Rendkívül rövid, sms-nyi mondatban kell meggyőzni a felhasználót arról, hogy rá akar kattintani a hirdetésre. Mindezt úgy, hogy csak szöveges eszközök állnak rendelkezésre, nincs se villogó, se mozgókép. De nem csak az interaktivitás hiánya miatt tér el ez a módszer a hagyományos online marketing megoldásoktól, hanem a költségeket is máshogy számolják. Keresőhirdetések esetében a kattintásonkénti fizetés (PPC, pay-per-click) az uralkodó mód. Ilyen konstrukcióban csak azokat a reklámmegjelenéseket kell kifizetni, amelyekre kattintottak is. Az ilyen típusú hirdetések kulcsszavanként és licitenként változhatnak: a konferencia szervezőinek a saját marketingjükről összeállított esettanulmánya szerint nekik egy kattintás 35-40 forintjába kerül a hirdetőnek. Ez egészen biztosan olcsóbb, mint egy mindenki elé ömlesztetten kirakott banner kampány.
Keresőkben való hirdetés esetén felmerülnek olyan kérdések is, amelyek egy honlap optimalizációja során nem. Például, hogy jó kulcsszó-e a konkurens cégek neve (például az, hogy a Coca-Colára való rákereséskor megjelenjen a Pepsi reklámja is)? Fredrick Marckini szerint a válasz igen. A versenytársak neve gyakori, célszerű kulcsszó, hiszen azonos területen dolgoznak, az erre kereső felhasználó valószínűleg komolyabb érdeklődő. Az üzletmenetnek pedig csak jót tesz egy-egy ügyfél elhappolása. A keresőkben nincsenek semleges helyzetek, ha nem az A cég jelenik meg egy releváns keresésre, akkor a B cég lesz ott. Üres találati oldalak nincsenek.
Hol keresnek, hová kattintanak?
A Google a legnépszerűbb webkereső Magyarországon, de a rendezvényen a szakemberek is eltérő számokat mondtak arról, hogy a keresések milyen hányada történik a Google-on. A legkisebb elhangzó szám is hetven százalék körül mozgott, a legnagyobb viszont azt sugallta, tíz magyar keresésből kilenc itt zajlik. Nem extrémen magas ez az érték, különösen a cég spanyolországi 91%-os részesedéséhez mérve, épp csak egy kicsivel magasabb, mint a 73%-os európai átlag. Ami talán meglepő lehet, hogy az észt internetezők kereséseinek csupán 35%-a Google-os. Bármelyik számértéket fogadjuk is el igaznak, azt is elfogadjuk vele, hogy aki nincs jelen a Google keresőtalálatai között, az nem létezik a weben.